Blog

Home > Blog

Salariscriteria kennismigranten 2023

Het salariscriterium voor kennismigranten is opgenomen in het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen en wordt elk jaar bij ministeriële regeling met ingang van 1 januari gewijzigd op basis van recente indexcijfers van de cao-lonen gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek. De volgende bruto maandbedragen gelden per 1 januari 2023: Kennismigranten vanaf 30 jaar: […]
Volledige artikel lezen

Salariseis 30% regeling 2022

Het salariscriterium voor de 30% regeling in 2022 is vastgesteld op een belastbaar loon van 39.467 euro, in 2021 was dit 38.961 euro. Voor personen jonger dan 30 jaar met een mastertitel, is de norm gesteld op een belastbaar loon van euro 30.001, in 2021 was dit 29.616 euro. In gevallen waarin het belastbare loon […]
Volledige artikel lezen

Controle salariscriterium 30% regeling

Voor 2019 dient het fiscale loon meer dan EUR 37.743 te bedragen of meer dan EUR 28.690 voor werknemers die in het bezit zijn van een kwalificerende Master Degree en jonger zijn dan 30 jaar. Gedurende de looptijd van de regeling dient er aan dit salariscriterium te worden voldaan (dus continue). Aan de hand van […]
Volledige artikel lezen

Anoniementarief bij ontbreken buitenlands adres en aparte loonbelastingtabellen

Met ingang van 1 januari 2019 worden er aparte loonbelastingtabellen voor buitenlandse belastingplichtigen ingevoerd. In verband hiermee gaat de Belastingdienst er strenger op toezien dat werkgevers het daadwerkelijke buitenlandse woonadres van werknemers die niet in Nederland wonen, in de aangiften loonheffingen opnemen. Vermelding van het (tijdelijke) adres waar de werknemer tijdens zijn werkzaamheden in Nederland […]
Volledige artikel lezen

Toch overgangsrecht 30% regeling?

De Staatssecretaris van Financiën heeft op 15 oktober 2018 aangekondigd dat er toch een overgangsregeling zal worden geïntroduceerd bij de voorgestelde verkorting van de looptijd van de 30%-regeling. De overgangsregeling geldt voor werknemers bij wie de 30%-regeling zou eindigen in 2019 of 2020 als gevolg van de voorgestelde verkorting. Nadere details volgen waarschijnlijk eind oktober […]
Volledige artikel lezen

Verkorten maximale looptijd 30% regeling

De looptijd van de 30%-regeling voor werknemers uit het buitenland wordt vanaf 1 januari 2019 verkort van acht naar vijf jaar, waarbij geen overgangsrecht is opgenomen. De verkorting geldt dus voor zowel de nieuwe als de bestaande gevallen, zodat de 30%-regeling na uiterlijk vijf jaar niet langer kan worden toegepast. Wél komt er beperkt overgangsrecht […]
Volledige artikel lezen

Verkorting looptijd 30% regeling

Op 20 april 2018 heeft het kabinet aangekondigd dat in het Belastingplan 2019 zal worden opgenomen dat de periode van toekenning van de 30%-regeling met ingang van 1 januari 2019 wordt beperkt van 8 tot 5 jaar. Deze wijziging is ook van toepassing op werknemers die momenteel al gebruikmaken van de 30%-regeling. Ook voor deze […]
Volledige artikel lezen

Vermindering looptijd 30%-regeling door 150-kilometercriterium

Vanaf 2012 geldt voor de 30%-regeling het 150-kilometercriterium. Indien er tussen 2007 en 2012 een 30%-beschikking is afgegeven, is er overgangsrecht van toepassing. Op grond van dit overgangsrecht mag de inspecteur na vijf jaar opnieuw toetsen of aan de criteria voor de 30%-regeling is voldaan. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat ook aan het 150-kilometercriterium […]
Volledige artikel lezen

Wetsvoorstel uitfaseren Wet Hillen aangenomen door 2e kamer!

Het wetsvoorstel tot het geleidelijk uitfaseren van de aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld (Wet Hillen) aangenomen door 2e kamer! Vanaf 1 januari 2019 wordt de aftrek in gelijke stappen in dertig jaren uitgefaseerd. Dit betekent dat per 2019 nog 96 2/3% van het verschil tussen het eigenwoningforfait en de daarop drukkende aftrekbare kosten (hypotheekrente) […]
Volledige artikel lezen

Vrijstellingsmethode voor salaris uit Golfstaten

De Staatssecretaris van Financiën heeft bij besluit goedgekeurd dat de vrijstellingsmethode van toepassing is bij bepaalde inkomsten uit dienstbetrekking onder de belastingverdragen met Golfstaten. Het besluit werkt terug tot 1 januari 2015 en verbetert hiermee de concurrentiepositie van de Nederlandse werkgever met werknemers in de Golfstaten evenals de fiscale positie van de werknemers zelf. Inwoners […]
Volledige artikel lezen

Highlights Regeerakkoord

Hieronder wordt ingegaan op een aantal highlights uit het Regeerakkoord voor de Inkomstenbelasting en Loonbelasting. Tweeschijvenstelsel box 1 Er komt in box 1 een tweeschijvenstelsel met een basistarief van 36,93% en een toptarief van 49,5%. Net zoals in de huidige situatie betalen AOW-gerechtigden geen AOW-premie, waardoor voor deze groep drie schijven blijven bestaan. Het eindpunt van de […]
Volledige artikel lezen

Einde 30%-regeling bij vrijstelling van werk!

De Rechtbank heeft onlangs geoordeeld dat alleen gebruik kan worden gemaakt van de 30%-regeling zolang feitelijk werkzaamheden voor de werkgever worden verricht. Dit overeenkomstig het bepaalde in artikel 10ec, lid 1 Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965. Casus Belanghebbende heeft de Amerikaanse nationaliteit en is per 1 november 2011 in dienst getreden bij zijn werkgever. Tot en met […]
Volledige artikel lezen

Einde fictieve dienstbetrekking niet-uitvoerende bestuurder!

De fictieve dienstbetrekking voor niet-uitvoerende bestuurders van een beursgenoteerde vennootschap wordt per 1 januari 2018 afgeschaft. Door de eerdere afschaffing van de fictieve dienstbetrekking voor commissarissen is er een ongelijke behandeling ontstaan tussen niet-uitvoerende bestuurders van beursgenoteerde vennootschappen en commissarissen. Dit was niet de bedoeling, omdat beide een vergelijkbare toezichthoudende rol hebben bij een beursgenoteerde vennootschap. Vanaf […]
Volledige artikel lezen

Optievoordeel belast zonder 30% regeling

Het voordeel uit (voorwaardelijke) aandelenopties wordt genoten bij de uitoefening van de opties, en dat is dus het heffingsmoment aldus de Hoge Raad. Als de tewerkstelling in Nederland dan al is geëindigd, is de 30%-regeling niet van toepassing. Arrest Een moedervennootschap had in 2009 tot en met 2012 voorwaardelijke aandelenopties toegekend aan werknemers van andere […]
Volledige artikel lezen

Fiscale woonplaats: Nederland of België?

In welk land woont u, Nederland of België? Doorgaans een makkelijk te beantwoorden vraag. Maar het antwoord op deze vraag kan ook leiden tot een procedure bij de Hoge Raad, zoals zal blijken uit het onderstaande. Casus Een huisarts en zijn vrouw waren van mening dat zij per 1 december 2001 van Nederland naar België […]
Volledige artikel lezen

Grensoverschrijdende arbeid en belastingverdragen

Als een werknemer (fysiek) werkzaam is in meerdere landen of werkzaam is in een ander land dan zijn woonland, dan bestaat de kans dat de werknemer in meerdere landen belastbaar is als gevolg van de toepassing van belastingverdragen. De meeste belastingverdragen die Nederland met diverse landen heeft gesloten bevatten een specifieke bepaling die de heffingsbevoegdheid […]
Volledige artikel lezen

Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers EU (WagwEU)

De WagwEU bevat regels met betrekking tot de eerbiediging van de harde kern van arbeidsvoorwaarden van gedetacheerde werknemers. Deze regels zien bijvoorbeeld op maximale werktijden, het aantal betaalde vakantiedagen en gezondheid op het werk. Verplichtingen In de WagwEU zijn een aantal verplichtingen opgenomen en tevens de mogelijkheid om boetes op te leggen. Het betreft verplichtingen […]
Volledige artikel lezen

Nederlandse belastingheffing over spaar- en beleggingstegoeden

Inwoners van Nederland zijn over hun inkomen uit sparen en beleggen (box 3) inkomstenbelasting verschuldigd. Dit inkomen betreft de inkomsten uit banktegoeden, aandelen, onroerend goed en overige bezittingen verminderd met schulden. Niet-inwoners zijn slechts in Nederland belast voor onroerend goed gelegen in Nederland. Systematiek tot 1 januari 2017 De inkomsten uit de hierboven genoemde vermogensbestanddelen […]
Volledige artikel lezen

Toetsingsperiode van 25 jaar voor 30% regeling is toegestaan

Een uit het buitenland afkomstige werknemer komt op verzoek in aanmerking voor toepassing van de 30%-regeling. Deze regeling houdt in dat 30% van de totale bruto arbeidsvergoeding als onbelaste vergoeding voor de extra kosten van tijdelijk verblijf buiten het land van herkomst wordt aangemerkt. Het verzoek moet worden gedaan door de werkgever en de werknemer. De looptijd van […]
Volledige artikel lezen

Verdragstoepassing bestuurder

Indien een werknemer grensoverschrijdend gaat werken moet onder andere altijd worden bekeken in welk(e) land(en) belasting is verschuldigd. In de belastingverdragen zijn vaak verschillende bepalingen opgenomen, mede afhankelijk van de functie die de werknemer uitoefent. Zo is er in de meeste belastingverdragen een bestuurdersbepaling opgenomen. Bestuurdersbepaling Op grond van het OESO modelverdrag geldt dat de […]
Volledige artikel lezen

Eigen woning en Hillen-aftrek

De wettelijke bepalingen omtrent de eigen woning zijn de afgelopen jaren zo complex geworden dat ze elkaar soms zelfs tegenwerken, zoals blijkt uit een uitspraak door de Rechtbank Noord-Holland. In de uitspraak stond de combinatie van de volgende twee 'eigen woning bepalingen' centraal: de afbouw van het tarief waartegen de hypotheekrente mag worden afgetrokken en […]
Volledige artikel lezen

(On)belastbaarheid AOW-uitkering in België

In België is er ruim 10 jaar discussie geweest over de belastbaarheid van een AOW-uitkering verkregen door een inwoner van België. De Belgische Belastingdienst nam c.q. neemt het standpunt in dat het volledige bedrag van de AOW-uitkering in België belast is als pensioen. Cassatiearrest 5 mei 2017 Het Belgische Hof van Cassatie heeft in een […]
Volledige artikel lezen

ICT-vergunning voor Japanners

De nieuwe regels onder de Intra Corporate Transfer (ICT) richtlijn hoeven niet te worden toegepast op Japanners. In principe is het zo dat, indien men onder de reikwijdte van de ICT-richtlijn valt, er alleen een ICT-vergunning kan worden aangevraagd. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (hierna: IND) maakt echter een uitzondering voor Japanners. De IND heeft namelijk […]
Volledige artikel lezen

Ook niet-werkdagen tellen mee voor toepassing van de 183-dagenregeling

Op 14 juli 2017 heeft de Hoge Raad uitspraak gedaan over de toepassing van de 183-dagenregeling voor de bepaling welk land heffingsbevoegd is over het loon van een werknemer. Voor de 183-dagenregeling opgenomen in artikel 15 van het tussen Nederland en België gesloten belastingverdrag tellen volgens de Hoge Raad ook niet-werkdagen mee voor de beoordeling […]
Volledige artikel lezen

Het sociale zekerheidsverdrag tussen Nederland en China in werking

Het sociale zekerheidsverdrag tussen Nederland en China is per 1 september 2017 in werking getreden. Bij detacheringen vanuit Nederland naar China kan een detacheringsverklaring (A1) / Certificate of Coverage (hierna: CoC) worden aangevraagd op grond waarvan uitsluitend de betreffende Nederlandse wetgeving van toepassing blijft. Voor detacheringen vanuit China naar Nederland geldt een vergelijkbare regeling. Detachering […]
Volledige artikel lezen

Verleggingsregeling loonheffingen uitgebreid

Als een werknemer naar een Nederlands onderdeel van een international concern wordt gedetacheerd, dan is het buitenlandse onderdeel in beginsel inhoudingsplichtig voor de loonheffingen. Op verzoek van beide onderdelen kan echter het Nederlandse onderdeel van het concern zorgdragen voor de inhouding van de loonheffingen ('verleggingsregeling'). Per 1 januari 2017 is wettelijk vastgelegd dat de verlegging […]
Volledige artikel lezen

Einde fictieve dienstbetrekking commissaris

De fictieve dienstbetrekking in de loonbelasting voor commissarissen is per 1 januari 2017 vervallen. Verloning van de vergoeding is vanaf deze datum niet meer mogelijk, behalve via 'opting-in'. De commissaris zal de vergoeding in zijn aangifte inkomstenbelasting moeten aangeven, zodat de verschuldigde inkomstenbelasting en de te betalen inkomensafhankelijke bijdrage voor de Zorgverzekeringswet aan de Belastingdienst […]
Volledige artikel lezen

Opletten bij detacheringen naar Frankrijk!

Met ingang van 1 april 2017 leggen de Franse autoriteiten een boete op, indien er bij een controle op de werklocatie geen A1 verklaring / Certificate of Coverage (hierna: CoC) kan worden getoond voor de werknemer die werkzaam is in Frankrijk en in zijn woonland sociaal verzekerd blijft. In 2017 bedraagt een dergelijke boete € […]
Volledige artikel lezen
Van Galenstraat 1
5571 BP Bergeijk
KvK: 56527470
BTW: NL0016.85.123.B.13
menu